• SKOSS-scholen zijn afvalvrij

    Directeur Rolsma: ,,Hoe gaan we om met een wereld die we slechts te leen hebben?”

    SOEST - Ger Rolsma is sinds dit jaar algemeen directeur van de SKOSS (Stichting Katholiek Onderwijs Soest-Soesterberg). Alle zes SKOSS-scholen in Soest zijn afvalvrij. Rolsma is daar uiteraard tevreden over. Belangrijk is volgens de directeur de bewustwording en het voorbereiden op een nieuwe maatschappij aan de jongste generatie.

    De Wegwijzer, Montessorischool, Ludgerusschool, de Achtbaan, de Driesprong en de Soesterbergse Sint Carolusschool zijn de SKOSS-scholen in Soest. De scholen hebben in totaal 1300 leerlingen en 130 docenten en overige werknemers. Dit jaar hebben de scholen via de Stichting Van Afval naar Grondstof (VAnG) het predicaat afvalvrije school in handen.

    Bewustwording Ger Rolsma is content met de steun die VAnG biedt. ,,De Stichting VAnG zet zich in om de omgeving zwerfvuilvrij te maken en wil de jeugd bewust maken van het belang van een gezonde Moeder Aarde. Met een stappenplan, het bezoeken van scholen en het geven van adviezen zijn we met onze scholen een goed eind op weg. Dat onze zes scholen afvalvrij zijn is mooi. Maar we moeten die bewustwording erin houden. Hoe gaan we om met een wereld die we slechts te leen hebben en wat doen we met afval? Dat is een vraag die we op zowel leerlingen- als op schoolniveau moeten stellen.”

    Rolsma geeft een mooi voorbeeld om aan te geven hoe het management van de school bewust om kan gaan met afval. ,, Plastic is de grootste bulk. Al onze schoolmaterialen worden in plastic geleverd, daar moeten wij als management bewuster mee omgaan. Op leerlingenniveau gaat het prima. Werkstukken in de bovenbouw worden digitaal gemaakt. Als Koos de Vuilnisman een van onze scholen heeft bezocht zijn de reacties van de kinderen louter positief. Basisscholieren zijn ontvankelijk voor de milieuboodschap.”

    Leerlingenproject De directeur van de SKOSS omschrijft de bewustwording als verrijking. ,,Wij hebben de verantwoording om de kinderen voor te bereiden op een nieuwe maatschappij. Door robotisering en digitalisering komen er andere banen. De basishouding moet daarbij zijn: wees bewust van je omgeving en zorg voor elkaar. Ik geloof in projectmatig handelen. Afval is één onderdeel. Bij de gemeenteraad hebben wij vragen gesteld over een betere isolatie van onze schoolgebouwen. In de scholen moeten energiemeters komen. De bewustwording kunnen we als leerlingenproject toepassen op onze scholen. De Montesssorischolen heeft zonnepanelen. De overige scholen krijgt deze hopelijk ook binnenkort. De leerlingen betrekken we hierbij en dat doen we ook met projecten zoals de mogelijkheden en het onderzoek naar een groen dak en waterretentie, ‘van het aardgas af’ en WTW-installaties. Maar ook renovatie van oudere schoolgebouwen en de zorg voor betere luchtkwaliteit. Op naar een CO2-neutraal gebouw. Hoe de kinderen reageren? Zij vinden het boeiend en zien het nut. Ze stellen geen sceptische vragen, maar voelen zich nauw betrokken.”

    Grondstofunits Alle SKOSS-scholen beschikken over grondstofunits waarmee het afval gescheiden wordt ingezameld. Rob Kleinegris van Stichting VAnG: ,,Dat is een onderdeel van de bewustwording. De kinderen leren dat een klokhuis en een plastic zakje anders verwerkt worden en gerecycled kunnen worden. Daarnaast worden de leerlingen gestimuleerd om geen brood mee te nemen in plastic maar in een broodtrommel en dat drinkpakjes ook niet meer gebruikt worden. In plaats daarvan krijgen de kinderen een dopper. Overigens zijn ook de andere scholen in Soest goed op weg om afvalvrij te worden. Het streven is om alle scholen in Soest in 2019 afvalvrij te hebben.”