• Stichting Van Afval naar Grondstof

• Activiteiten Stichting VAnG - ‘Van Afval naar Grondstof’ over het jaar 2023

Het jaar 2023 was opnieuw een succesvol jaar voor Stichting VAnG en haar activiteiten. We hebben verschillende scholen benaderd om educatieve initiatieven te ontwikkelen die niet direct aansluiten bij hun reguliere lesprogramma. Het was een uitdaging om onze educatie over afval scheiden op school en zwerfvuil in de omgeving consistent onder de aandacht te brengen.

Door beperkte mankracht kon de stichting haar digitale educatie niet zo uitgebreid uitrollen als gewenst. Bezoeken aan BSO's, peuterspeelplaatsen en kinderopvangcentra en de uitbreiding van het programma 'Koos de vuilnisman' bleven achterwege. Desondanks hebben we dit jaar de digitale versies van onze educatie over afval scheiden op school en zwerfvuil voltooid.

We staan voor de uitdaging om de verdere uitrol van deze digitale educatie vorm te geven, gezien de vraag van gemeenten en positieve evaluaties. In de gemeente Soest loopt het 'Streetmaster' project goed, gesteund door betrokken bewoners die zwerfvuil opruimen. De jaarlijkse gezamenlijke acties zoals de 'Soester Opschoondag' en 'Keep it Cleanday' zijn inmiddels niet meer weg te denken, met StayOkay aan de Bosstraat als centraal punt en volledige ondersteuning vanuit het StayOkay hoofdkantoor.

In 2023 hebben we de Verspillingsfabriek in Veghel bezocht, wat ons een indrukwekkend inzicht gaf in voedselverspilling onder het motto 'Van Boerderij tot Bord'. In Nederland was de verspilling per burger in 2022 gemiddeld 33,4 kg per jaar, inclusief 6,2 kg brood/deegwaren, 4,4 kg groente, 4,3 kg fruit, 2,8 kg aardappelen en 2,8 kg zuivel. Een kilogram vlees vereist bijvoorbeeld 10.125 liter water, terwijl slechts 50% van het dier wordt gebruikt, met organen die vaak als veevoer eindigen.

De VAnG Milieuprijs en posterwedstrijd werden dit jaar door 14 scholen, voornamelijk uit Soest, ondersteund. Buiten Soest ontvangen veel scholen educatie van onze stichting, maar deelname blijft achter door tijdgebrek vanwege hun primaire educatieve verplichtingen.

De VAnG Milieuprijs 2023 ging naar de Insingerschool in Soest, terwijl de winnende poster voor op de vuilniswagen werd ontworpen door Bodil van der Laak van de Tweede van der Huchtschool in Soest/Overhees. De Juliana van Stolbergschool in Kapelle (Zeeland) ontving het Keurmerk 'AfvalvrijeSchool' met een indrukwekkende score van 690 van de 750 punten, oftewel een 9,2.

Het artikel over de 'AfvalvrijeSchool' in het vakblad DRS heeft veel positieve reacties ontvangen en zal worden gebruikt om scholen met vergelijkbare overtuigingen te benaderen voor deelname aan ons educatieproject.

Onze periodieke nieuwsbrief wordt goed ontvangen en het secretariaat heeft in 2023 de werving van donaties succesvol versterkt.